Pressemeddelelse
6/2-2008 13.45
Situationen i APM og mulige konsekvenser i relation til DIS
6.2-2008
Den politiske ro om DIS i alvorlig fare
Med A. P. Møller-Mærsks beslutning om at opsige alle hovmestre og menige er der igen skabt uro om DIS registret.
Da 3F i 2003 forsøgte at få DIS erklæret for et bekvemmelighedsflag, blev dette afværget ved at der mellem rederiforeningerne og de søfarendes organisationer (Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening, Dansk Sø-Restaurations Forening og Metal Søfart) blev indgået den såkaldte DIS Hovedaftale, som indebar at der blev nedsat et DIS Kontaktudvalg.
Denne Hovedaftale forpligter parterne til loyalt at arbejde sammen om DIS, og herunder også om at bevare de eksisterende danske arbejdspladser. Samtidig påtog de danske organisationer sig en række opgaver overfor de udenlandske søfarende i danske skibe. Rederne indrømmede samtidig de danske organisationer indflydelse på de overenskomster som rederne indgår for udenlandske søfarende.
DIS Hovedaftalen er siden blevet en fast bestanddel af DIS. Regeringen og erhvervsministeren har gang på gang brugt netop DIS Hovedaftalen som forsvar over for folketinget, ILO og andre internationale organer, når det er blevet påpeget at DIS lovens § 10 stk. 2 & 3 er i modstrid med ILO konventionerne. Også når regeringen har skullet forsvare andre søfartspolitiske spørgsmål har det altid været forsvaret, at det spørgsmål havde parterne løst i DIS Kontaktudvalget. Sidst har Kontaktudvalget løst spørgsmålet om sejlads i risikozoner.
Men med A. P. Møllers klare brud på DIS Hovedaftalens § 2 stk. 2 & 3, er værdien af DIS Hovedaftalen, og især værdien af at være en del af den og derved acceptere de begrænsninger den giver de faglige organisationer, kommet i et misforhold
Dansk Sø-Restaurations Forening og Metal Søfart vil nu tage fortsat medlemskab af DIS Kontaktudvalget og opsigelse af DIS Hovedaftalen op til kraftig overvejelse. Ingen af disse organisationer føler at de kan være med til at give rederierne og regeringen fortsat alibi for DIS, når rederierne åbenbart ikke føler sig forpligtet af de indgåede aftaler.
Hvis DSRF og Metal Søfart beslutter at udtræde af DIS Hovedaftalen, er DIS igen åben for at ITF kan erklære DIS for et bekvemmelighedsflag, og regeringens forsvar overfor ILO og andre i forhold til DIS lovens § 10 stk. 2 & 3 er forsvundet.